En sag der samler: Gode fødevarer som giver os bedre liv og som alle har adgang til
(Dokumentation af første arbejdsdag i værkstedet den 22. maj)
Udbytte fra dialog 2: Udforskning af mulige kraftfelter der kan bevæge sagen
- Hvilke mennesker skal være med for at kunne bevæge sagen?
- Undersøg sammen: Hvem er en del af udfordringen? Hvem kan bidrage til løsninger? Hvilke mennesker, ressourcer, agendaer, m.m. kan understøtte bevægelsen?
- Tegn kraftfeltet omkring sagen på et stort ark.
Dialogerne, der førte til valget af denne sag berørte udfordringer som f.eks. forebyggelse af sygdomme, trivsel i skole og på arbejdspladsen, fedme, attraktive bymiljøer, inklusion og kulturel mangfoldighed.
Værkstedets bud på et kraftfelt:
Kommune, region og stat:
- Konsulent med ansvar for forebyggelse (f.eks. fødevarekonsulent fra Børn og Unge)
- Byplanlægger (f.eks. arkitekt eller projektleder fra Stadsarkitektens kontor)
- Økonoma fra storkøkken på en institution (f.eks. Aarhus Sygehus)
- Konsulent med ansvar for tilsyn af fødevarevirksomheder (f.eks. veterinærkonsulent fra Fødevarestyrelsen)
Virksomheder:
- Produktudvikler fra fødevareproducent (f.eks. Arla Foods)
- Professionel kommunikator fra kommunikationsbureau (f.eks. art director fra Envision)
- Ejendomsdeveloper med fokus på lokaler for fødevareiværksættere (f.eks. Olav de Linde med Bazar Vest)
- Indkøber fra dagligvarebranchen (f.eks. Dansk Supermarked)
- HR medarbejder med ansvar for kantinedrift (f.eks. Vestas)
Uddannelsesinstitutioner:
- Forsker indenfor detailhandel og fødevarer (f.eks. Aarhus Universitet eller CBS)
- Filosof eller antropolog med fokus på kulturforståelse (f.eks. Aarhus Universitet)
Mindre virksomheder, iværksættere, vækstlag og borgere:
- Primær producent af fødevarer (f.eks. landmand)
- Udviklingsmedarbejder fra innovationsnetværk i fødevarebranchen (f.eks. innovation manager fra Agro Food Park)
- Ildsjæle fra græsrodsinitiativer (f.eks. Madspild.dk eller Himmelhaven)
- Iværksætter med restaurant eller café (f.eks. Great Coffee)
- Ambassadør for god madkultur (f.eks. en ”Claus Meyer”)
- Mindre importør af specialfødevarer (f.eks. erhvervsdrivende i Bazar Vest)
- Familier
Agendaer, ressourcer og idéer, der kan styrke kraftfeltet:
- Noma og ”Det Nye Nordiske Køkken” har skabt en ny bevidsthed omkring madkultur og lokale fødevarer.
- Mangfoldigheden og kvaliteten i udbuddet af fødevarer er væsentlig for højtuddannet international arbejdskraft.
- Mangfoldighed i madkulturen åbner mange muligheder for iværksætteri (f.eks. små restauranter, dagligvareforretninger, nicheproducenter)
- Fødevarer er ofte i spil i vellykkede projekter omkring mangfoldighed og inklusion (f.eks. Café Monroe og Akademiet for Utæmmet Kreativitet).
- Fedme er et stigende problem og bevidstheden omkring det er øgende.
- Der er mange muligheder for udvikling af innovative undervisningsformer med fokus på fødevarer.
- Der er en voksende bevægelse omkring ”urban farming”.
Mens vi dokumenterer kommer vi i tanker om, at:
- Udfordringer omkring emballage er relevante i forhold til fødevarer.
- Mad kan være en vigtig faktor i skabelsen af gode læringsmiljøer.
- Madspild er en stor udfordring og en kæmpe ressource.
- Der er en trend omkring at bruge ukrudt og blomster man finder i byerne og i vejkanten i madlavning.