En sag der samler: At få erhvervslivet og de kreative miljøer til at samarbejde – og sammen skabe værdi

(Dokumentation af første arbejdsdag i værkstedet den 22. maj)

Udbytte fra dialog 2: Udforskning af mulige kraftfelter der kan bevæge sagen

  • Hvilke mennesker skal være med for at kunne bevæge sagen?
  • Undersøg sammen: Hvem er en del af udfordringen? Hvem kan bidrage til løsninger? Hvilke mennesker, ressourcer, agendaer, m.m. kan understøtte bevægelsen?
  • Tegn kraftfeltet omkring sagen på et stort ark.

Dialogerne, der førte til valget af denne sag berørte udfordringer som f.eks. behovet for innovation på tværs, kompleksiteten i aktuelle samfundsudfordringer, innovationskraft i virksomheder og muligheden for at skabe attraktive studiemiljøer og arbejdspladser.

Værkstedets bud på et kraftfelt:

  • Virksomheder
  • Vestas
  • Lego
  • S.H.L
  • Zebra
  • Adidas
  • Hummel
  • Niras

Kreative virksomheder

  • Designit
  • MadebyMakers
  • B-huset
  • CF Møller
  • Zebra
  • Lynfabrikken
  • DR

Offentlige myndigheder

  • Aarhus Kommune

Uddannelsesinstitutioner

  • Kaospiloterne
  • Sansestormerne
  • Journalisthøjskolen
  • Kunstakademiet
  • Den kreative undgomsuddannelse
  • Det kreative miljø
  • Promus
  • Filmskolen
  • Musik

Personer

  • Unge
  • Praktikanter
  • Iværksættere
  • Antropologer

Refleksioner, der opstod undervejs:

Virksomhederne og det kreative miljø i Aarhus rummer hver for sig stærke kompetencer og perspektiver på udvikling. Aarhus har brug for, at kreative kræfter konkretiseres og bringes i spil sammen med virksomhederne om at forstå og løse komplekse problemstillinger. Det drejer sig om at skabe anledning, mødeplads og gensidig forståelse.

Mens vi dokumenterer kommer vi i tanker om, at:

Beskrivelsen af dette kraftfelt rejser spørgsmålet om, hvornår noget er en sag. Samarbejde er en metode, som må bringes i spil, når en sag er kompleks og kræver samspil på tværs for at kunne bevæges. Samarbejde i sig selv er derfor ikke en sag. Anledningen til samarbejdet er sagen. (Tak for denne anledning til at blive skarpere på, hvad der er vi søger.)

Kriterierne for en sag kunne være:

  • Er noget vi kan samarbejde omkring
  • Rummer et spændingsfelt, noget der virker modsætningsfyldt
  • Er fri for metoder og umiddelbare løsninger
  • Peger på en ønsket fremtid
  • Berører flere sektorer og har relevans på samfundsplan

Share: